Pijnstilling

 

Voorbereiding

Bevallen is natuurlijk en doet pijn. De manier waarop moeders deze pijn ervaren is verschillend. Veel vrouwen kunnen de pijn goed verdragen, ook wanneer dat hard werken is. Er zijn allerlei manieren om met deze pijn om te gaan. Iedere zwangere vrouw heeft enige angst en onzekerheid over de bevalling. Dat is normaal. Het kan je helpen om alvast eens na te denken over hoe je met de pijn tijdens de bevalling om zou willen gaan. Voor de één staat het vast dat ze pijnstilling wil en voor de ander staat het vast dat ze dit zeker niet wil. In beide gevallen is het goed om te weten welke verschillende vormen van pijnstilling er mogelijk zijn. Natuurlijk kun je met vragen altijd terecht bij je verloskundige of gynaecoloog van het Moeder- en Kindcentrum.

Een goede voorbereiding kan helpen. Wanneer je weet hoe een normale bevalling verloopt geeft dat een gevoel van meer controle en vertrouwen. Een zwangerschapscursus kan daarbij heel zinvol zijn. De geleerde ademhalingstechnieken kunnen je helpen beter te ontspannen en de pijn beter op te vangen. Je zou je ideeën over pijnstilling ook vast kunnen leggen in een geboorteplan, dit kunnen we dan gebruiken tijdens je bevalling. Sommige zwangere vrouwen hebben veel angst voor de bevalling. Soms is dit een reden om voor pijnstilling te kiezen. Geef aan bij je arts of verloskundige als je erg bang bent, we gaan samen op zoek naar een oplossing. Kijk ook eens op de website van Lilian Wirken.

Natuurlijke pijnstilling

Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf pijnstilling aan. Dit heet endorfine. Endorfine zorgt ervoor dat je de pijn beter kunt verdragen. Angst remt de productie van endorfine. Dus hoe minder angst je hebt, hoe meer endorfines je aan zult maken en hoe beter je kunt 'ontspannen'.

Er zijn nog meer natuurlijke manieren om met de pijn om te gaan zoals:

  • Een warme omgeving; kruik, bad, douche, warme sokken, etc.;
  • ·verschillende houdingen; baringshoudingen
  • coaching van je partner of iemand anders die je begeleidt en ondersteunt tijdens de bevalling;
  • een positieve instelling; elke wee is een stap dichter bij je kind;
  • massage van onder andere de rug;
  • sommige vrouwen hebben baat bij het gebruik van de TENS, dit is een apparaat wat de aanmaak van endorfine stimuleert.